مهاجرت به پرداخت یاری

مهاجرت به روال پرداخت یاری

27 مهرماه 1398 آخرین فرصت شاپرک به پرداخت یارها برای مهاجرت به روال معیوب پرداخت یاری اعلام شده. بستری که فعلا دردسر بیشتری برای پرداخت یار ( درگاه واسط ) و پذیرنده ( متقاضی دریافت خدمات پرداخت ) ایجاد میکنه.
همونطور که مستحضرید شبکه پرداخت پی رسما در مصاحبه های انجام شده مخالفت خودش رو با انتقال کامل پذیرندگان به بستر فعلی پرداخت یاری و به دلیل مشکلات فراوانی که وجود داره اعلام کرده ولی در نهایت به دلیل جبر موجود ماهم باید تمام تراکنش هامون رو به این بستر منتقل کنیم.

روال کار و مشکلات احتمالی

انتقال به بستر پرداخت یاری با سناریوی زیر انجام میشه و ممکنه مشکلاتی به وجود بیاد که بصورت کلی شامل موارد زیر میشه :

  • ابتدا مشخصات پذیرنده در سامانه جامع شاپرک تعریف میشه.
    اگر مشخصات تون تایید بشه SMS دریافت میکنید ( که احتمالا اخیرا این SMS رو دریافت کردید ) و در صورتی که پذیرنده در بلک لیست شاپرک باشه متاسفانه ارائه خدمات به ایشون امکان پذیر نیست. شاپرک فعلا راه حلی برای خروج مشخصات پذیرنده از بلک لیست ارائه نکرده.
  • بعد از تایید مشخصات در سامانه جامع شاپرک، پذیرنده میتونه درخواست درگاه پرداخت ثبت کنه. این درخواست به شاپرک ارسال میشه و بعد از تایید نهایی، ترمینال ایجاد شده فعال و قابل استفاده خواهد بود.
  • بعد از تایید ترمینال اگر خطایی دریافت کردید ممکنه ترمینال تون تا یک سیکل شاپرکی قابل استفاده نباشه ولی این مشکل معمولا بعد از یک سیکل برطرف میشه ( حدود 6 ساعت )
  • به دلیل فقدان سرویس قابل اعتمادی از طرف شرکت های PSP به جهت بررسی واریز قطعی وجه تراکنش در همون روز مالی، محاسبه رقم طلب دقیق شما تا ساعت 23:58 وجود نداره. به همین دلیل ساعت کات آف در شبکه پرداخت پی از 23:58 دقیقه به 23:20 تغییر پیدا میکنه. یعنی روز مالی تا ساعت 23:20 محاسبه میشه و وجه تراکنش هایی که بعد از این ساعت انجام میشه در روز مالی بعد محاسبه و به حساب تون واریز میشه.
  • برای واریز وجه به حساب تون ، مجبوریم هر شب از بازه 00:01 بامداد تا 08:30 صبح یک فایل تسویه ایجاد کنیم و در سامانه FTP شاپرک آپلود کنیم. این فایل حاوی مبلغ طلب شما در روزمالی طی شده هستش.
  • اگر بانک عاملی که پرداخت یار اونجا حساب داره خطای پردازش اطلاعات رو نده و سامانه پرداخت یاری هم مشکلی نداشته باشه موجودی روز جاری تون رو روز بعد دریافت میکنید و اگر هم شانس یار نباشه چند سیکل دیرترحواله به حساب تون واریز میشه که مسئولیتش کاملا به عهده شبکه بانکی کشور و شاپرکه.
    گزارش مستند شاپرک از مشکلات تسویه حساب های پرداخت یاری رو در یک سال اخیر میتونید در اینجا ببینید ( کلیک کنید ).
    متوجه میشید که این روال، اصلا منطقی و قابل اعتماد نیست ولی مجبوریم! به این روش تسویه حساب ثبت کنیم و راه حل دیگه ای فعلا ارائه نشده.
  • اگر ترمینال تون به هر دلیلی توسط شرکت PSP یا شاپرک بسته بشه پیگیری و باز کردن مجدد ترمینال تون خیلی مشکل میشه و راه حلی برای پیگیری سیستمی این موارد وجود نداره. تلفنی باید پیگیری کنیم و معمولا این پیگیری ها خیلی زمان بر میشه.

موضوعات قضایی

با توجه به سیاست های ” محافظت از پذیرندگان ” در شبکه پرداخت پی ، تا قبل از اجرایی شدن پرداخت یاری اگر فیشینگ اتفاق می افتاد و برداشت غیرمجازی از کارت هک شده ای روی وب سایت تون انجام می شد، ابتدا پلیس فتا با ما تماس میگرفت و در 99 درصد موارد مشکل سریعا برطرف میشد. معمولا شما هم متوجه و درگیر نمیشدید مگر اینکه برای تکمیل استعلام نیاز به تماس با شما می بود و در حد یک استعلام اطلاعات خرید با شما تماس می گرفتیم.
اگر نیاز به حضور در دادگاه و دادسرا بود نماینده حقوقی ما بجای شما در دادسرا حاضر میشد و درگیر شدن شما و حضورتون در دادگاه ها تقریبا صفر بود. در یک کلام مشکلات شما رو ما پاسخگو بودیم.
اما در بستر پرداخت یاری روال عوض شده و پلیس فتا مستقیما اطلاعات رو از شاپرک استعلام میگیره.
مرجع قضایی میتونه بدون هماهنگی با ما یا شما و با دستور و صلاح دید خودش حساب بانکی تون رو مسدود کنه تا به روال پرونده رسیدگی بشه.

چرا مخالف انتقال به بستر پرداخت یاری هستیم

بارها در جلسات مختلف مخالفت مون رو در خصوص انتقال پذیرندگان به بستر فعلی پرداخت یاری اعلام کردیم و همچنان هم موافق این رویه نیستیم چون این چارچوب پر از نقصه و جز دردسر برای پرداخت یار و پذیرنده چیزی نداره.
روال فعلی پرداخت یاری ارزش افزوده ای برای پرداخت یار در مقابل PSP ها ایجاد نمیکنه و باعث میشه تمام ابزارهایی که یک پرداخت یار میتونه برای رقابت داشته باشه غیرفعال بشه.
پرداخت یار عملا با محدودیت های شدیدی در نوآوری مواجه شده و از این پس به جای نوآوری تبدیل به بازاریاب تراکنش برای شرکت های PSP میشه.
در هر صورت برای انجام اینکار دستور و جبر وجود داره. شبکه پرداخت پی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکنه و موظف به رعایت و پیروی از قوانین پولی و مالی کشور و دستور العمل های ابلاغی از مراجع مذکور هستش.
مهاجرت به این بستر آغاز شده و اگر در چند روز آینده روی درگاه تون خطایی دریافت کردید از طریق درج تیکت با ما در ارتباط باشید. همکاران ما در اسرع وقت مشکل رو پیگیری و برطرف می کنن.

ماهمچنان تلاش میکنیم که با وجود محدودیت ها، ابزارها و سرویس های جدیدی ارائه کنیم که بتونه ارزش افزوده برای کسب و کار شما ایجاد کنه و برای این موضوع از قبل برنامه ریزی هایی انجام شده.
مفتخر به همراهی شماییم و از حضورتون سپاسگزاریم.

اسکرول به بالا