موفق یا ناموفق، مسئله این است

حتما برای اغلب شما اتفاق افتاده که در هنگام انجام یک تراکنش ( اینترنتی ، بانکی ) مانند خرید اینترنتی، خرید از کارت خوان ( POS ) یا کارهایی مثل برداشت پول از ATM یا خرید کارت شارژ پول از حساب تون کم شده باشه ولی خدمت مورد نظر ارائه نشه. یا برای مثال در حین کارت به کارت از حساب مبدا پول برداشت بشه و به حساب مقصد واریز نشه. در این یادداشت سعی میکنیم عمده دلایل ناموفق شدن تراکنش های اینترنتی رو بررسی کنیم.

خب همین ابتدا باید عرض کنم که ” این قصه سَرِ دراز دارد ! ” و ماجرای تراکنش های ناموفق خیلی گسترده تر از اون چیزیه که فکر میکنید!
ابتدا بیایید نگاهی به ساختار انجام یک تراکنش اینترنتی بندازیم. در حالت کلی یک خرید این پروسه رو طی میکنه :

” ارسال درخواست انجام تراکنش به درگاه واسط > هدایت پرداخت کننده وجه به صفحه پرداخت PSP در آدرس Shaparak.ir > انجام یا لغو تراکنش > هدایت به درگاه واسط > هدایت به وب سایت مقصد “

فرض کنید که قصد خرید کالا یا خدماتی رو دارید و بعد از کلی تحقیق و مقایسه وب سایت مدنظر تون رو پیدا میکنید و تصمیم میگیرید محصول مورد نیاز رو بخرید. وب سایت مبدا ( فروشگاه مدنظر شما ) ابتدا درخواستی مبنی بر انجام تراکنش به درگاه پرداخت یا درگاه واسط ارسال میکنه و این درخواست توسط الگوریتم هایی اعتبار سنجی میشه تا از صحت ارسال درخواست اطمینان حاصل بشه.
نکته اول : اگه این درخواست به هر دلیلی ( مثل اختلال در اینترنت ) که این روزها هم بجای اینترنت همش اختلال داریم به درگاه پرداخت نرسه اون درخواست Fail میشه و مشتری شما نمیتونه به صفحه پرداخت برسه.
یه مثال ساده : فرض کنید وب سایت شما خارج از ایران هاست شده، وقتی مشتری شما روی دکمه خرید کلیک میکنه ، وب سایت تون یه درخواست به درگاه پرداخت میفرسته که این درخواست تا بخواد به درگاه پرداخت برسه باید کلی Hub رو از خارج ایران بگذرونه تازه برسه به شبکه زیرساخت کشور. از شبکه زیرساخت هم با وضعیت اسفناکی باید کلی Hub رو رد کنه تا تازه برسه به درگاه پرداخت.
بعد از انجام پرداخت هم باید همین مسیر رو برگرده تا برسه به هاست شما و وب سایت تون پردازش های مورد نیاز رو انجام بده تا خدمات به مشتری ارائه بشه !!

ما در شبکه پرداخت پی ، با راهکارهای شبکه ای و نرم افزاری مسیر عبور درخواست پرداخت و وریفای تراکنش رو بین خودمون و سوییچ PSP پایدار کردیم. یعنی کافیه که درخواست شما به شبکه پرداخت پِی برسه. از اون به بعد ما نمیذاریم تراکنش ناموفق بشه مگر اینکه پرداخت کننده منصرف بشه و روال رو لغو کنه.

کیفیت و چگونگی رسوندن درخواست های انجام تراکنش از شبکه پرداخت پِی به سوییچ پرداخت PSP در کنترل ما هستش اما از اینجا به بعد شبکه پرداخت پِی نمیتونه کنترلی روی مواردی که عرض میشه داشته باشه :


1- کندی سرعت یا اختلال های موجود در اینترنت ::
که باعث میشه مشتریان شما نتونن از وب سایت شما به صفحه پرداخت برسن. یا فرض کنید مشتری شما حین پرداخت از ابزارهای تغییر IP استفاده میکنه که این خودش باعث کند شدن روال پرداخت میشه.
همچنین عدم وریفای تراکنش توسط وب سایت شما با شبکه پرداخت باعث ناموفق شدن تراکنش و برگشت وجه میشه که برای اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی وریفای کردن میتونید این لینک رو ببینید.

2- وضعیت سوییچ بانک صادر کننده کارت :
اگر سوییچ بانک صادر کننده کارت ( کارتی که داره با اون خرید میشه ) از شبکه شتاب قطع باشه، طبیعتا درخواست برداشت وجه به بانک عامل نمیرسه و پاسخی دریافت نمیشه.
در این حالت پرداخت کننده باید از کارت بانک دیگه ای استفاده کنه.

3- محدودیت های اعمال شده توسط بانک صادر کننده کارت :
بعضی از بانکها محدودیت هایی در خصوص پرداخت وجه در بستر اینترنت یا USSD دارن و اجازه نمیدن مبالغ کمتر از 5 هزارتومان یا بیشتر از چند میلیون تومان از کارت برداشت بشه.

4- وضعیت سوییچ PSP :
اگر سوییچ PSP مدنظر مشکل یا قطعی داشته باشه هیچ تراکنشی قابل انجام نیست و جز بچه های فنی اون PSP از کسی کاری ساخته نیست. پیشنهاد میکنم در اینجور موارد یک لیوان دم نوش گل گاو زبان میل بفرمایید و به چیزهای مثبت فکر کنید 😉

5- وضعیت حساب پرداخت کننده وجه :
درصد قابل توجهی از خطاهای پرداخت در صفحه پرداخت اینترنتی مربوط به کافی نبودن موجودی حساب برای پرداخت اون فاکتور یا اشتباه بودن اطلاعات کارت بانکی هستش.

6- عدم آگاهی شخص پرداخت کننده وجه :
جالبه بدونید بخشی از تراکنش هایی که برگشت میخورن مربوط به همین مورد هستش که کاربر بعد از انجام تراکنش، روی دکمه ” تکمیل فرایند خرید ” کلیک نمی کنه و وقتی میبینه تراکنش موفق بوده همونجا صفحه رو میبنده!! این کار نه تنها موجب این میشه که اون شخص به وب سایت تون هدایت نشه، بلکه باعث وریفای نشدن تراکنش هم میشه و وجه تراکنش بعد از 30 دقیقه به حساب مبدا برگشت میخوره!

خوشحال میشم دیدگاه ها و سوالات تون رو در زیر همین پست با بنده به اشتراک بذارید.

درباره نویسنده: سجاد چاری پور

مطالب زیر را حتما بخوانید

۵ دیدگاه

  1. دوست عزیز
    بخشی از متن فوق به اشتباه تکرار شده
    بعد از مورد شماره ۴ مجددا مطالب مورد ۲ تکرار میشه تا برسه به مورد ۵
    لطفا اصلاح بفرمایید

  2. سلام آقای چاری پور عزیز
    وقت بخیر، ممنون بابت توضیحاتتون. یعنی وقتی درخواست انجام تراکنش سمت پِی میاد و از اونطرف برمیگرده در کنترل شماست؟ منظورم اینه که به صفحه پرداخت شاپرک که اطلاعات کارت وارد میشه هم شما دسترسی دارید؟
    راستی ممنون میشم بگید علت بسته شدن درگاه تون چی هست و آیا فردا باز میشه؟

    1. سلام، ما تحت هیچ شرایطی به اطلاعات کارت دسترسی نداریم و مجاز به انجام اینکار هم نیستیم. مطلبی که نوشته شده مربوط به موضوعات شبکه ای هست و Routing دیتا رو از پی به صفحه پرداخت رو در لایه شبکه میتونیم خودمون کنترل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *